SĄDY KAPŁAŃSKIE
Podobnie jak system sądowniczy na całym północno-wschodnim wybrzeżu USA w 1985, satanistyczny sąd kapłański jest oparty na zasadach prawa, aczkolwiek prawa kościelnego, a nie stanowego czy federalnego. Sądy kościelne rozpatrują dwa typy spraw: konfliktowe, toczące się pomiędzy członkami kościoła (np. naruszenie zasad społecznych, nieodpowiednie zachowanie, spory majątkowe), oraz sprawy blasfemii, które naruszają kanony kościelne. W sprawach konfliktowych obie strony reprezentowane są przez prywatnie opłacanych adwokatów, a karą może być duchowe odszkodowanie, zadośćuczynienie finansowe, pozbawienie wolności, a nawet kara śmierci. W sprawach blasfemii oskarżonemu przysługuje obrońca z urzędu, choć może bronić się samodzielnie lub za pomocą prywatnego adwokata. Kara za przestępstwa w sprawach blasfemii jest surowsza i może obejmować ekskomunikę, pozbawienie wolności, albo egzekucję. Niezadowolone ze wyroku strony mogą odwoływać się do sądu katedralnego, a w sprawach blasfemii, również do Najwyższego Sądu Kapłańskiego.
PODZIAŁ SĄDÓW KAPŁAŃSKICH
W zależności od rangi i powagi sprawy, procesy prowadzone są przez dwa typy sądów kapłańskich: niższy sąd kościelny oraz apelacyjny sąd katedralny. W historycznej hierarchii wyróżniamy jeszcze jeden typ sądu i jest to Kardynalski Sąd Ostateczny, ale skierowanie do niego sprawy wiąże się z tyloma dodatkowymi zasadami, że precedens ten jest niepraktykowany od 1885 roku, od znanego procesu
Hellridge vs Fogarty.
NIŻSZY SĄD KOŚCIELNY
Jest to pierwsza instancja w kościelnej hierarchii sądowej. Zajmuje się rozpatrywaniem wszystkich podstawowych spraw, które dotyczą członków kościoła. W tym sądzie pojedynczy sędzia rozpatruje dowody, wysłuchuje argumentu obu stron i wydaje wyroki. Niższy sąd kościelny pełni ważną funkcję w ochronie praw i wolności czarowników, a także w utrzymaniu porządku i dyscypliny w społeczności kościelnej. Przyjmuje zarówno sprawy konfliktowe, jak i samodzielnie wytacza sprawy blasfemii.
APELACYJNY SĄD KATEDRALNY
To druga instancja w hierarchii sądowej. Sąd apelacyjny rozpatruje apelacje od wyroków wydanych przez niższe sądy kościelne. W przeciwieństwie do tych, na skład sądu katedralnego może wchodzić Ława Kapłanów Przysięgłych. Ich celem jest zapewnienie, że prawo kościelne zostało zinterpretowane i zastosowane prawidłowo. Może on unieważnić albo zmienić wyrok niższych sądów, jeśli uzna, że doszło do błędu, ale historycznie takie przypadki bardzo rzadko mają miejsce, a skazani liczą się z tym, że ich sprawa może nie tylko utknąć na wiele lat, ale też wyrok może zostać zaostrzony.
KARDYNALSKI SĄD OSTATECZNY
Bardzo rzadko stosowany Kardynalski Sąd Ostateczny jest najwyższą instancją w hierarchii. Zajmuje się tylko najważniejszymi i najbardziej skomplikowanymi sprawami blasfemii. W jego skład wchodzi jedynie Kardynał, którego wyroki sąd ostateczne i niepodważalne, jako że reprezentuje on Piekło na Ziemi. Ponadto Kardynał, wraz z pomocą doświadczonych sędziów z sądu katedralnego, ma prawo do interpretowana i definiowania nowego prawa kościelnego, co czyni go najbardziej wpływowym organem w satanistycznym systemie sądowym.
TYPY SPRAW
Wyróżniamy dwa typy spraw, jakie najczęściej trafiają do sądów kościelnych. Są to sprawy konfliktowe, które toczą się pomiędzy czarownikiem a czarownikiem i nie naruszają dogmatów kościelnych oraz sprawy blasfemii, które wpływają na dobro kościoła i mają sprzeczność z określonymi kanonami.
SPRAWY KONFLIKTOWE
W takich sprawach konflikt rozgrywa się pomiędzy minimum dwoma członkami kościoła, a jego przedmiotem mogą być różne kwestie, takie jak naruszenie zasad pożycia społecznego, nieodpowiednie zachowanie, spór dotyczący własności, a nawet wyrządzenie krzywdy i przemoc.
Na początku sprawa zgłaszana jest do niższego sądu kościelnego. Obie strony mogą reprezentować adwokaci diabła, którzy zgłaszają ich argumenty i dowody do rozpatrzenia przez sędziego. W przypadku tych spraw oskarżonemu ani oskarżycielowi nie przysługuje adwokat z urzędu i jeśli chcą go uzyskać, muszą prywatnie za niego zapłacić lub muszą bronić się sami. W trakcie trwania sprawy sędzia rozpatruje zgłaszane argumenty i dowody, a następnie ocenia je w kontekście prawa kościelnego oraz ludzkiego, z należytym uwzględnieniem dogmatów i interpretacji.
Kary w sprawach konfliktowych są różne, poczynając od duchowego odszkodowania i nakazu modlitw na określony temat na rzecz poszkodowanego, przez finansowe zadośćuczynienie lub karę pozbawienia wolności, a kończąc na ostatecznej karze śmierci. Te ostatnie rzadko kiedy wydawane są przez sądy kościelne, częściej przez sądy katedralne, ale i od tego odchodzi się w ostatnich latach.
Jeśli jedna ze stron nie zgadza się z wyrokiem, ma prawo do apelacji do sądu katedralnego.
SPRAWY BLASFEMII
W sprawach blasfemii oskarżony odpowiada za przestępstwo przeciwko kościołowi jako całości. Może to obejmować herezję, bluźnierstwo lub inne poważne naruszenia kanonów kościelnych. Proces jest podobny do spraw konfliktowych, ale w tym wypadku oskarżonemu przysługuje obrońca z urzędu (przydzielany przez Komitet ds. Praw Czarowników w Międzystanowym Magicznym Ratuszu). Ze względu na mnogość takich spraw na terenie całego kraju i szeroki zakres działalności komitetu, najczęściej zdarza się, że adwokat nie jest najbardziej wykwalifikowany do danego typu sprawy. Oskarżony może też bronić się sam lub powołać prywatnego i samodzielnie opłaconego adwokata, który ma zadanie bronić go przez całym kościołem.
Kara za przestępstwa w sprawach blasfemii jest zazwyczaj surowsza i może obejmować duchowe odszkodowanie, ekskomunikę, karę pozbawienia wolności, a w skrajnych przypadkach nawet karę śmierci.
Jeśli jedna ze stron nie zgadza się z wyrokiem, ma prawo do apelacji do sądu katedralnego, a następnie Najwyższego Sądu Kapłańskiego, chociaż ten ostatni przyjmuje jedynie sprawy najwyższej państwowej wagi.
ROLE W SĄDZIE
Najważniejszymi podmiotami pracującymi w sądach kapłańskich są adwokaci diabła oraz sędziowie (nierzadko działający w ramach ławy przysięgłych kapłanów).
ADWOKACI DIABŁA
Adwokaci diabła to wykwalifikowani prawnicy, którzy odgrywają rolę obrońców lub oskarżycieli (w przypadku spraw konfliktowych). Ich zadaniem jest prezentowanie argumentów swojej strony, z wykorzystaniem dogmatów i interpretacji prawa kościelnego, a w trakcie procesów powołują się też na precedensy i reinterpretacje kanonów. Można ich porównać do adwokatów obrony w amerykańskim systemie prawnym. Adwokaci diabła oprócz stawiennictwa w trakcie procesów, zajmują się też przygotowaniem do nich, poszukiwaniem świadków zdarzenia, gromadzeniem dowodów na winę lub niewinność strony, a nierzadko negocjowaniem rozejmów, ugód lub (w przypadku spraw blasfemii) odpustów.
Wymagania minimalne: prawo II, religioznawstwo I
Status majątkowy: przeciętny lub zamożny
SĘDZIOWIE
Sędziami zawsze są kapłani, najczęściej należący do tradycjonalistów w Kościele Piekieł. Ich obowiązki są podobne do tych pełnionych przez sędziów w tradycyjnym systemie prawnym, ale obejmują unikalne aspekty kontekstu kościelnego. Na co dzień zajmują się interpretacją prawa, poprzez głębokie zrozumienie dogmatu kościelnego, a także zdolności do jego zastosowania. Sędzia zawsze przewodniczy procesom sądowym, zapewniając, że są one przeprowadzone zgodnie z procedurami. Taki kapłan ostatecznie wydaje werdykt, oceniając argumenty obu stron, takich jak wiarygodność świadków, zgodność zeznań czy dowody fizyczne.
Wymagania minimalne*: prawo III, religioznawstwo II, stopień diakoński w Kościele Piekieł
Status majątkowy: zamożny
* sędzią sądu katedralnego można zostać tylko w przypadku rozwoju fabularnego postaci w wyniku awansu od Mistrza Gry. ŁAWA KAPŁANÓW PRZYSIĘGŁYCH
To specyficzna komórka, na którą składa się od 3 do 8 wykwalifikowanych i doświadczonych sędziów i/lub kapłanów-znawców w danej dziedzinie. Ława Kapłanów Przysięgłych działa tylko w ramach sądu katedralnego i tylko w przypadku poważnych i głośnych spraw, najczęściej bardzo medialnych. Ława wspólnie dyskutuje, a następnie niejawnie głosuje nad wyrokiem, powołując się na opatrzność Piekieł.
Procesy sądowe w kościele piekieł zmieniały się na przestrzeni lat. Wcześniejsze jego formy były mniej sformalizowane i bardziej skupiane na reinterpretacjach niż prawie kościelnym. W miarę upływu czasu i rozwoju kościoła system stał się bardziej zorganizowany i złożony. Aby zrozumieć, jak przebiega proces sądowy, należy podzielić go na kilka etapów. Poniższy schemat może różnic się w zależności od konkretnego przypadku, ale ogólne reguły pozostają jednakowe dla wszystkich sądów i typów spraw.
1. Składanie skargi/zawiadomienie o przestępstwie: Proces rozpoczyna się, gdy członek kościoła złoży zawiadomienie o naruszeniu prawa kościelnego lub cywilnego. Skarga może dotyczyć zarówno spraw konfliktowych, jak i blasfemii. Zawiadomienie może też wpłynąć od Czarnej Gwardii, dowolnego dostojnika kościelnego, referatu magicznego lub ratusza, a także samych kapłanów.
2. Przygotowanie do procesu: Po złożeniu skargi, obie strony przygotowują się do procesu. Powołani lub zatrudnieni prywatnie adwokaci gromadzą dowody i tworzą strategię obrony, oskarżyciele - winy, a sędziowie przygotowują się do przewodniczenia procesowi. Na tym etapie w przypadku spraw konfliktowych i bardzo rzadko spraw blasfemii, może dojść do podpisania ugody.
3. Przebieg rozprawy: Rozprawa rozpoczyna się od oficjalnego otwarcia przez sędziego, który wygłasza krótkie przemówienie. Najczęściej obejmuje to też modlitwę i odczytanie odpowiednich fragmentów świętych tekstów. Następnie obie strony są formalnie przedstawione sądowi. Każda ze stron ma możliwość krótkiego oświadczenia otwierającego. Następnie każda ze stron (poczynając od oskarżyciela), ma możliwość przedstawienia dowodów i argumentów na swoją korzyść. Sędzia lub adwokaci, mogą zadawać pytania obu stronom, przesłuchiwać świadków. Mają oni pełną swobodę w badaniu dowodów i poszukiwaniu prawdy. W przypadku, w którym świadek należy do służb Czarnej Gwardii, jego przesłuchanie odbywa się bez publiczności, a często nawet samych stron, jedynie w obecności sędziego i zaprzysiężonych do tajemnicy adwokatów diabła, aby uniknąć ujawnienia danych osobowych gwardzisty. W szczególnych przypadkach (zwłaszcza w przypadku wywiadowców) zdarza się, że pytania są przekazywane listownie, a odpowiedź świadka następnie odczytywana w sądzie przez sędziego.
Po przedstawieniu dowodów obie strony mają możliwość wygłoszenia oświadczeń końcowych, co jest szansą na podsumowanie argumentów i zwrócenie się bezpośrednio do sędziego lub Ławy Przysięgłych Kapłanów. Następnie sędzia lub ława przechodzą do deliberacji, czyli dyskusji. Po jej zakończeniu zostanie ogłoszony werdykt i ewentualna kara.
Rozprawa kończy się formalnym oświadczeniem sędziego, często wzbogaconym o nauki moralne.
4. Apelacja: Jeśli którakolwiek ze stron nie jest zadowolona z wyroku, może złożyć apelacje do sądu katedralnego, który może unieważnić lub zmienić wyrok niższego sądu kościelnego. Takie przypadki rzadko kiedy mają miejsce w rzeczywistości i najczęściej w wyniku apelacji dochodzi nawet do zaostrzenia kary.
HISTORYCZNE ROZPRAWY
Początki procesów sądowych w Kościele Piekieł sięgają końca XVII wieku, kiedy to odbywały procesy o używanie magii w Salem. Wczesne etapy rozwoju sądownictwa kościelnego były zdominowane przez indywidualne rozstrzygnięcia, gdzie kapłani sądzili na podstawie osobistych interpretacji. Były one raczej nieformalne i opierały się na autorytecie, a nie kodeksie. W miarę wzrostu Kościoła Piekieł i jego struktur potrzeba formalizacji stała się oczywista. W ciągu ostatnich 300 lat system ten mocno ewoluował i zyskał na skomplikowaniu, tworząc hierarchię sądów kościelnych. Role adwokatów diabla i sędziów zaczęły się kształtować, dając stronom możliwość reprezentacji przez wykwalifikowanych ekspertów. W ostatnich dekadach Kościół Piekieł doświadczył znacznej modernizacji, wprowadzając bardziej złożone i szczegółowe procedury, a nawet uznając pewne formy praw człowieka niemagicznego.
Niestety patrząc z boku, ciężko jest mówić o sprawiedliwym i godnym procesie, zwłaszcza w sprawach blasfemii albo oskarżeniach płynących z ust Kręgu. Ze względu na bliskość z Kościołem i stałe, wysokie datki płynące od najbogatszych, sądy znacznie przychylniej traktują takie strony, nierzadko dopuszczając się błędów i uchyleń.
HELLRIDGE VS FOGARTY
Jednym z najważniejszych procesów na północno-wschodnim wybrzeżu USA jest proces Hellridge vs Fogarty z 1885 roku. Fogarty dopuścili się w tym roku serii działań destabilizujących społeczność, co doprowadziło do wielu tragicznych incydentów. Do tej pory ten rok znany jest jako "Wykreślony Rok" dlatego, że zakończył się amnestią dla wielu z członków zamieszania (więcej na temat dokładnych zdarzeń Wykreślonego Roku i jego następstw przeczytasz w
tym miejscu).
W wyniku dochodzenia Roberta Williamsona, znamienitego wywiadowcy Czarnej Gwardii, do ataku na Titusa Verity'ego ostatecznie przyznał się Pierre L'Orfevre. Jego zeznanie było kluczowym elementem śledztwa, a potem też procesu, jako że Pierre zdecydował się na współpracę z Kościołem. Dzięki nim udało się zrozumieć skomplikowaną sieć spisków, jakie utworzyli Fogarty, a także pozwoliły na identyfikację głównych prowodyrów, w tym Lemuela i Igraine Fogarty, ówczesnego nestora i jego małżonki. Kolejnym wartym wspomnienia są zeznania Rowana McClaina, który w zamian za amnestię, wydał Daniela Devalla i kilku innych pomocników w buncie.
Ciekawostką związaną z tym procesem była rola sędziującego kapłana, Cyrusa Cabota. Cabot znany był z wyjątkowej inteligencji oraz umiejętności prowadzenia procesów i miał duży wpływ na kształt postępowania. Jego decyzja o udzieleniu amnestii McClainowi była wówczas kontrowersyjna, ale dzięki temu proces przebiegł sprawnie i pomyślnie.
Ostatecznie nigdy nie doszło do apelacji. Po długim i burzliwym procesie Lemuel i Igraine Fogarty, Pierre L'Orfevre, Daniel Devall oraz kilku mniej znaczących pomocników w tych zbrodniach, zostało skazanych na śmierć, a rodzina Fogarty straciła wszystkie uprawnienia i zasoby. Imiona i nazwiska skazanych zostały przed śmiercią wykreślone z Księgi Bestii, przez co ich dusze nigdy miały nie zaznać spokoju w Piekle. Dzień egzekucji, 31 grudnia 1885, stał się symbolicznym dniem końca ery chaosu i początku nowego, bardziej rygorystycznego systemu prawa.
INNE PROCESY
Sprawa Fidelity Grimaldi (1703 rok, Hellridge): To jeden z najbardziej znanych procesów sądowych, przypominający o ważności formalizacji i modernizacji prawa. Fidelity Grimaldi została oskarżona o tworzenie nielegalnych rytuałów, które do tej pory są w użyciu (jak np. Rytuał zagrzybiałego jabłka albo Rytuał wrednej wiedźmy). Pomimo braku bezpośrednich dowodów, świadectwo osoby, która rzekomo była jej uczniem, doprowadziło do skazania na dożywotnie pozbawienie wolności. Ciekawostką jest fakt, że Grimaldi w swojej obronie twierdziła, że była tylko badaczką i nie miała złych zamiarów.
Sprawa Dominica Vertigo (1750 rok, Salem): Vertigo był znanym czarownikiem, którego domniemane umiejętności hipnotyczne doprowadziły do serii incydentów w społeczności czarowników. Najgłośniejszym takim incydentem było manipulowanie przedstawicielami rodziny Abernathy, co nie mogło przejść obojętnie. Ostatecznie został postawiony przed sądem kościelnym pod zarzutem nieodpowiedniego wykorzystania umiejętności do manipulacji. Sąd uznał go za winnego, a karą było pozbawienie możliwości używania magii na okres 10 lat, odebranie i dożywotni zakaz posiadania athame oraz wyrok 3 lat w kościelnych katakumbach.
Proces Dimitriosa Vasilisa (1801 rok, Salem): Był to czarownik znany z przekraczania granic moralności w celu zdobycia wiedzy. Został oskarżony o eksperymenty na stworzeniach magicznych, które były przeciwne do kodeksu etyki. Został skazany na trzydzieści lat pozbawienia wolności, ale złożył apelację, co doprowadziło sformalizowania sądu katedralnego. Ten odrzucił jego wniosek, zaostrzając wyrok do dożywocia. Ciekawostką jest to, że pomimo zarzutów, Vasilis dalej był szanowany w środowisku za swoje wkłady w dziedzinę magii natury.
Proces Ysabel Blake (1883 rok, Hellridge): Czarownica została oskarżona o serię tajemniczych śmierci mężczyzn, których ciała odkrywano w pobliżu jej domu w Maywater. Wszystkie ofiary zostały znalezione utopione, z wyraźnymi oznakami, jakby były ujęte w trans. Co ciekawe, każdemu z 13 zabitych mężczyzn brakowało serca, które według biegłych zostały wygryzione z ich ciał. Na podstawie dowodów, Kościół oskarżył Ysabel o wykorzystywanie syrenich mocy do uwodzenia mężczyzn, a następnie ich morderstw. Ysabel, chociaż utrzymywała swoją niewinność przez cały proces i twierdząc, że była tylko ofiarą swojej natury, została skazana na 3-letnie wysuszenie w postaci braku dostępu do akwenów wodnych w podziemiach kościoła, a następnie śmierć, o którą co ciekawe, kobieta pod koniec tortur sama błagała.
Sprawa Eustachego Theodorusa (1889 rok, Hellridge): Eustachy był cenionym botanikiem, znanym z odkrywania i hodowli magicznych roślin. W jednym z jego eksperymentów stworzył nieznaną dzisiaj roślinę o potężnej i niekontrolowanej trującej mocy, która spowodowała miejscową epidemię. Postawiony przed sądem został skazany na 5 lat pozbawienia wolności oraz nadzór jego badań przez wyznaczonych kapłanów i Komitet ds. Badań Magicznych.
Sprawa Elizabeth Shadowend (1901 rok, Salem): Elizabeth była cenioną akuszerką, która została oskarżona o zabójstwo swojego męża z wykorzystaniem zaawansowanych czarów z zakresu magii anatomicznej. Co ciekawe, jedynym dowodem w sprawie było ciało jej męża i sekcja zwłok, która wykazała użycie zaklęcia Satisvitae. Natychmiast powiązano to z szerokimi umiejętnościami w zakresie magii anatomicznej jego żony. Kobieta została skazana na śmierć przez wykorzystanie tego samego czaru. Do tej pory mówi się, że sekcja została przeprowadzona niepoprawnie, a mężczyznę mógł spotkać zwykły zawał serca.
Sprawa Amelii Dusk (1956 rok, Salem): Amelia była młodą i buntowniczą czarownicą, która publicznie kwestionowała dogmaty Kościoła Piekieł. Sąd kościelny postawił ją w stan oskarżenia za herezję i bluźnierstwo. Została skazana na publiczne przeproszenie społeczności, 12 lat pozbawienia wolności, a następnie 7 lat służby w Kościele, które miały na celu nauczenie jej pokory i szacunku dla tradycji.
Sprawa Lucasa Serpenteye (1978 rok, Hellridge): Czarownik ten był szaleńcem, który próbując zyskać większą moc zamierzał zwrócić się bezpośrednio do Gabriela, z zamiarem wydania magicznego świata. Popełnił jednak serię błędów, a jednym z nich było rozpowiadanie na ten temat swoim znajomym. Ostatecznie został postawiony przed sądem pod zarzutem zdrady. Wina została mu udowodniona, a karą było dożywotnie pozbawienie wolności.