Witaj,
Mistrz Gry
KARTA POSTACI : https://www.dieacnocte.com/t58-budowanie-postaci
POCZTA : https://www.dieacnocte.com/t179-listy-do-mistrza-gry
KARTA POSTACI : https://www.dieacnocte.com/t58-budowanie-postaci
POCZTA : https://www.dieacnocte.com/t179-listy-do-mistrza-gry

INWESTYCJE

Oprócz podstawowych przedsięwzięć czarowniczych, jakimi są biznesy rodzin Kręgu, na terenie północno-wschodniego wybrzeża Stanów Zjednoczonych działa też wiele mniejszych przedsiębiorstw, które każdego dnia próbują zarobić na swoje utrzymanie. Ze względu na konieczność życia wśród niemagicznych i brak możliwości całkowitego oddzielenia tych dwóch spraw dla większości czarowników, przez lata wypracowano sobie systemy obsługi zarówno zwykłych śmiertelników, jak i tych obdarzonych magiczną mocą, swoiście dzieląc każde z przedsiębiorstw na dwa filary — zależnie od klienta.
Inwestowanie to nie tylko sklepy, puby i antykwariaty. Znacznie mniej popularnym i dostępnym raczej dla najzamożniejszych osób sposobem inwestycji jest objęcie mecenatu naukowego, sportowego lub artystycznego nad daną postacią. Do inwestowania można zaliczyć też np. sponsoring całej drużyny sportowej czy przekazanie stypendium naukowego.
Wszystkie te sposoby inwestycji zostały rozpisane w poniższym temacie.

PRZEDSIĘBIORSTWA

Każda postać, rozpoczynając grę lub w trakcie jej trwania może założyć, lub odziedziczyć swój biznes, lub przejąć jeden z dostępnych na forum w formie lokacji (zasada ta nie ma odniesienia to biznesów Kręgu, które rządzą się własnymi prawami). Prowadzenie takiego miejsca wiąże się nie tylko z obowiązkami, ale też wymaganiami, które dana postać musi spełnić.

Żeby móc uznać dany biznes za przedsiębiorstwo, musi on spełniać jeden z podstawowych warunków:
a)
Właściciel musi wynajmować lokal, który umożliwia mu bezpośrednią sprzedaż, magazynowanie lub tworzenie swoich produktów. Lokal musi znajdować się w dowolnej lokacji publicznej.

b)
Właściciel musi zatrudniać pracowników w dowolnej roli na dowolną formę etatu w dowolnym wymiarze godzin.
Zgodnie z tymi wytycznymi z mechaniki przedsiębiorstw wyłączone są takie biznesy jak prywatne pracownie lub gabinety lekarskie w mieszkaniu właściciela (o ile nie zatrudniają dodatkowych osób). Do inwestycji przedsiębiorstw nie zaliczymy również sytuacji, w której osoba prywatna pracuje w wolnym zawodzie, jak na przykład sprzedaż jabłek na targu albo mobilne świadczenie usług medium. Z mechaniki inwestycji będą również wykluczone pracownie rzemieślnicze, gabinety, prywatne praktyki w ramach przedsiębiorstwa rodzin Kręgu, ponieważ właścicielem w tym wypadku jest nestor całej rodziny.

Przedsiębiorstwa dzielimy nie tylko zależnie od ich typu, ale też prestiżu, co ma bezpośrednie przełożenie na mechanikę inwestycji.

Wyróżniamy 3 typy prestiżu:
Wysoki
— takie miejsca przyjmują tylko najmożniejszych klientów o najwyższych wymaganiach lub mają nieposzlakowaną reputację, a w ich prograch zjawiają się najdostojniejsi goście. Najczęściej znajdują się w North Hoatlilp, ale nie jest to zasada. Przykładami są: Country Club, Teatr Overtonów.

Średni
— to większość miejsc na magicznej mapie USA, które, chociaż mają renomę, tak nie zważają na zasób portfela swoich klientów. Przykładami są: Dom pogrzebowy Bloodworth, Palazzo di Fuoco.

Niski
— to najmniej renomowane lokale, najczęściej rozsiane w Sonk Road, albo innych biednych częściach USA. Klientela tam pozostawia wiele do życzenia i są to miejsca skierowane raczej do najbiedniejszych części społeczeństwa. Przykładami są: Pub Nine Fine, Ulubiona Speluna Johna F. Kennedy'ego.

WŁAŚCICIELE PRZEDSIĘBIORSTW


Aby prowadzić dobrze prosperujący (lub po prostu utrzymujący się na powierzchni i zarabiający na siebie) biznes należy spełnić odpowiednie wymogi. Podstawowym z nich będzie znajomość ekonomii i zarządzania oraz — co ważne — innej dziedziny odpowiedniej danemu typowi przedsiębiorstwa. W przypadku zdolności ekonomii i zarządzania, jej poziom powinien być zależny od tego, jak dobrze prosperuje dana firma. Dla przykładu zwykłym sklepom lub barom, które przynoszą średnie zarobki, wystarczy poziom II, natomiast bardziej niszowym i wyspecjalizowanym przedsiębiorstwom — poziom III. W przypadku, w którym postać prowadzi na przykład aptekę, kluczowa będzie też dobra znajomość takich dziedzin jak anatomia, przyroda albo alchemia; w przypadku antykwariatów przyda się wiedza o historii, a prowadzenie restauracji wiąże się z koniecznością nabycia przynajmniej podstawowej wiedzy na temat gotowania.
Pamiętając o tej zasadzie, nie wolno zapomnieć, że prowadzenie firmy wiążę się z ogromem czasu poświęconym właśnie na te czynności i rzadko kiedy dany czarownik jest w stanie wykonywać inny zawód w tym samym czasie.

Wszystkie magiczne przedsiębiorstwa muszą spełniać formalne wymagania, jakim jest uzyskanie zgody na prowadzenie działalności gospodarczej od komisji ds. przedsiębiorstw działającej w ramach miejscowego referatu magicznego. Postacie, które swoje przedsiębiorstwa dopiero zakładają na fabule, powinny skierować do takiej komisji jego dokładny opis, miejsce prowadzenia, wykaz potrzebnych zabezpieczeń oraz opłaty. Następnie komisja, jeśli wyraża zgodę na prowadzenie danej działalności, wysyła odpowiedni kwit potwierdzający zgodę na otworzenie danego magicznego przedsiębiorstwa, a także, jeśli zachodzi taka potrzeba, kontrolę w postaci urzędnika. Niespełnienie tego wymogu wiąże się z tym, że przedsiębiorstwo działa nielegalnie i może zostać skontrolowane, a w skrajnych przypadkach nawet zamknięte.

KOSZTA I ZAROBKI PRZEDSIĘBIORSTW


Prowadzenie działalności okresowo wiąże się z odpowiednimi kosztami, w które wchodzi na przykład czynsz, utrzymanie dostawców, a także opłaty za media i podatki. Nie ma konieczności uiszczania takiej opłaty w formie dolarów, ale należy pamiętać o tym fakcie fabularnie.

Na forum istnieją dwa sposoby mechanicznego prowadzenia przedsiębiorstw:
a)
Gracz ma możliwość mechanicznego zakupu swojego przedsiębiorstwa, co przynosi postaci zyski w formie dolara, ale także wiąże się z uiszczeniem opłaty za przedsiębiorstwo.

b)
Każda postać może posiadać jedno niemechaniczne przedsiębiorstwo lub inwestycje z karty i nie ma konieczności opłacania tego biznesu z pomocą dolara. Wiąże się to z brakiem dodatkowego zarobku.
W przypadku wykorzystania sposobu pierwszego tj. mechanicznego zakupu swojego przedsiębiorstwa należy jego mechanikę podzielić na dwa aspekty — opłatę i zarobki.
Co do zasady, przedsiębiorstwa zakupione mechanicznie, w które inwestowane są dolary, będą postrzegane fabularnie jako stabilniejsze, posiadające ugruntowaną pozycję oraz lepiej prosperujące niż ich niemechaniczne bliźniaki.

Opłata za przedsiębiorstwo

Cena zakupu przedsiębiorstwa jest zależna od jego prestiżu. Kwoty zostały przedstawione w tabeli poniżej*:


PrestiżCena
Wysoki2000 $
Średni1000 $
Niski500 $


*w szczególnych przypadkach Mistrz Gry może zadecydować o zwiększeniu tej kwoty, ale są to sytuacje wyjątkowo rzadkie i wynikają z nieprzewidzianej w mechanice specyfice biznesu.

W przypadku postaci, które inwestują w trakcie trwania rozgrywki fabularnej, określoną kwotę muszą zebrać one na swoje konto, a następnie jednorazowo uiścić ją, otrzymując tym samym w swoim ekwipunku zapis o posiadanej inwestycji. Postać staje się wtedy jej właścicielem.

W przypadku postaci, które dane przedsiębiorstwo posiadają z poziomu karty postaci, nie ma konieczności uiszczania opłaty aż do momentu zebrania pełnej kwoty. Nie istnieje możliwość rozbicia takiej opłaty na raty. Gracz może w dalszym ciągu uznawać postać za właściciela przedsiębiorstwa i fabularnie rozgrywać te kwestie. Różnicą będą w tym wypadku dodatkowe zarobki, szerzej opisane w punkcie niżej.

Zarobki przedsiębiorstwa

Przedsiębiorstwo mechanicznie zarabia dolary dopiero w momencie inwestycji w nie. Oznacza to, że poniższe zarobki nie odnoszą się do postaci posiadających przedsiębiorstwo z poziomu karty postaci, które nie uiściły odpowiedniej opłaty za swój biznes.

Zarobki przedsiębiorstwa są uzależnione od prestiżu lokacji i nie mają odniesienia do bazowych zarobków postaci właściciela. Zarobki przedsiębiorstwa odbierane są w formie wypłaty na konto właściciela 1x na okres niezależnie od liczby napisanych wątków lub opowiadań. Należy jednak pamiętać, że każdy właściciel przedsiębiorstwa jest zobowiązany do stałej opieki nad nim. Nierozgrywanie gier związanych z wykonywaniem zawodu i opieką nad przedsiębiorstwem może równać się problemom finansowym, a w ostateczności nawet zamknięciu przedsiębiorstwa przez Mistrza Gry. Wszystkie takie sytuacje będą rozpatrywane indywidualnie.


PrestiżZysk
Wysoki500 $
Średni250 $
Niski125 $

Awans przedsiębiorstwa

Każda przedsiębiorstwo ma możliwość awansu na wyższy poziom prestiżu w trakcie rozgrywki fabularnej. Aby tego dokonać, należy fabularnie prowadzić do podniesienia prestiżu przez czas przynajmniej 2 okresów fabularnych, a także uiścić kwotę brakującą w inwestycji przedsiębiorstwa. Przykładowo: przedsiębiorstwo o prestiżu średnim będzie wymagać inwestycji w wysokości 1000 dolarów, aby mogło zyskać wysoki prestiż. Do fabularnego podniesienia prestiżu mogą wliczać się takie rzeczy jak goszczenie coraz bogatszych klientów o świetnej reputacji, remonty i rozbudowa lokacji albo dbanie o jej markę i reklamę.

MECENATY, STYPENDIA, SPONSORING

Najbogatsi przedstawiciele społeczeństwa nierzadko inwestują pokaźne sumy w artystów, sportowców albo młodych naukowców, nie tylko, żeby poprawić własny wizerunek, ale też w przyszłości móc czerpać z tego korzyści.

Mecenaty, stypendia i sponsoring dzielimy na dwie kategorie:
a)
Indywidualny, który dotyczy jednej postaci gracza.

b)
Drużynowy i NPC, który dotyczy np. drużyny koszykarskiej lub postaci NPC.
W pierwszym przypadku kwestia przekazywania określonej sumy dolarów leży tylko po stronie postaci odgrywających dany mecenat, stypendium albo sponsoring. Wszelkie kwoty powinny być uzgodnione obustronnie.

W drugim przypadku kwotę stałego mecenatu, stypendium lub sponsoringu ustala Mistrz Gry na bazie dokładnej specyfiki postaci sponsorowanej i jej potrzeb. W takim wypadku należy wysłać na konto Mistrza Gry dokładny opis postaci NPC lub grupy NPC którą postać chce zasponsorować, a następnie poczekać na odpowiedź, w której Mistrz Gry albo dopyta o szczególne kwestie, albo wyznaczy okresową kwotę. W takim wypadku postać sponsorująca będzie mogła kierować postacią lub grupą NPC, wykorzystując ją np. w kwestiach fabularnych albo ogólnoforumowych (jak np. wzięcie ze sobą na wydarzenie ogólnoforumowe lub z Mistrzem Gry, zastosowanie jej w wątkach i tym podobne), zakładając, że postać NPC pozostaje pod stałym wpływem postaci sponsorującej i kieruje się jej poleceniami. Dodatkowo sponsoring lub mecenat może zwiększyć rozpoznawalność i reputację postaci sponsorującej.

Mistrz Gry
Wiek :
Miejsce zamieszkania : Piekło
Zawód : Guru sekty satanistycznej